Anmeldelse:
Anmeldelse: 6 out of 6
Find mere om:
Test af Tom Tom Go Live 1005 | elektronik.guide.dk

Test af Tom Tom Go Live 1005

TomTom kaster alt det gamle ud, bygger en moderne gps fra bunden og gør alting rigtigt.

Da TomTom begyndte at udvikle sin software til iPhone, var man ude på dybt vand. Pludselig befandt softwaren sig i et apparat, som hele tiden var opkoblet til nettet, og som blev brugt på en helt anden måde end en gps.

Brugerne var vant til, at applikationerne fungerede på en bestemt måde, og at det skulle være intuitivt at bruge dem. Desuden hopper de mellem forskellige internettjenester, positioneringstjenester og mediefunktioner.

Når man ser TomToms nye produkt, er det ikke uden at undre sig over, om nogen fra iPhone-teamet kom på en genistreg. Tænk om man kunne bygge navigeringens modstykke til iPhone?

Udvikklet fra bunden

Det var selvfølgelig ikke nogen let opgave. Med den gamle software var der en grænse for, hvad man kunne gøre, og det begyndte at se uoverskueligt og dyrt ud at opgradere. Altså gjorde man det eneste rigtige og begyndte fra starten af igen. Den nye platform er baseret på Webkit, som er kernen i browsere som Apples Safari og Googles Crome. Her ser man et internetbrug, som giver et fingerpeg om, at man i fremtiden vil gøre meget mere end bare at vise kort på en skærm.

TomTom har antydet, at man fremover ser noget for sig, som ligner Apples App store. Altså en butik, hvor man kan vælge nye funktioner og tjenester til sin gps, købe det og downloade det.

Det vil altså ikke længere bare være begrænset til kort, fartbokse og nye stemmer. Vi kommer sikkert til at se tjenester, hvor man kan se trafikken live gennem trafikkameraer. Eller hvorfor ikke positioneringstjenester som Gowalla eller Facebook Places, hvor vi kan se, hvor vore venner befinder sig i nærheden. Måske applikationer til at finde den nærmeste pengeautomat eller fastfood-restaurant, der kan erstatte den nuværende Point of Interest-database, som ofte er håbløst dårligt opdateret.

Opkoblet navigation

Den udvikling er man allerede begyndt på med Live-tjenesterne. Der benytter man sig af Googles lokale søgning og kan bare skrive ”pizza” for at finde en restaurant i nærheden. Man får også information om vejret på ruten og kan rapportere og modtage helt friske advarsler om mobile fartkontroller.

Men det er ikke noget nyt. Live kom faktisk allerede for to år siden i TomToms hjemland Holland og er lidt efter lidt blevet udvidet til flere lande. Og nu er det endelig Skandinaviens tur. Tjenesten kræver nemlig, at der sidder et sim-kort til mobilt internet i apparatet, og det at forhandle sig frem til en fast pris med teleoperatører tager lang tid. Specielt hvis det ikke skal koste ekstra at benytte sig af det i udlandet.

Som det ser ud i dag, er HD Traffic nok den mest imponerende tjeneste i de opkoblede enheder. Hidtil har vi måttet tage til takke med det gamle TMC-system til trafikmeldinger om vejarbejde og ulykker. Alle, som har anvendt det, har sikkert opdaget, at det er værdiløst, for man kommer alligevel til at sidde fast i overraskende køer. Problemet med TMC er nemlig først og fremmest, at ikke alle køer bliver indberettet. Desuden er der kun nogle få strækninger i vejnettet, som dækkes, samtidig med at det er ganske langsomt.

HD Traffic har ikke disse begrænsninger. Man samler information ind fra betydeligt flere kilder og kan i ”realtime” se, hvor hurtigt enhederne bevæger sig på forskellige veje og advare om, at hastighederne falder på specielle vejstrækninger. Med HD Traffic i apparatet i myldretiden føles det som at sidde i kommandocentralen og se, hvordan bilkøer og ulykker dukker op på skærmen. Således kan gps'en kontinuerligt analysere, om man burde tage en anden vej for at komme hurtigere hjem.

Go Live

De første apparater baseret på den nye software er Go Live 1005 samt lillebror 1000, med en 4,3 tommer skærm og en nogle hundrede kroner lavere pris.

Selve apparatet føles mere moderne med fremragende multitouch berøringsfølsom skærm, samme teknik som de bedste smartphones benytter. Når vi til tilslutter den til pc'en, får vi den eneste negative overraskelse i testen. Man har skiftet den gamle software TomTom Home ud med en netbaseret løsning kaldet My TomTom. For fremtiden er det den rigtige vej at gå, og det kommer sikkert til at blive godt, når det bliver videre forarbejdet, men i dag kan man kun hente kort og fartbokse.

TomTom lover imidlertid, at man løbende vil sætte gang i de nødvendige tjenester, ikke mindst den praktiske Map Share.

Skærmbilledet ligner stort set sig selv, selv om man har ændret lidt på symboler og fået instrumentbordet, som viser hastighed, afstand og tid, længst ned. I menuerne er det pludselig lettere at finde den rigtige knap, for de tilpasser sig nemlig til, hvad man gør. Når man går ind i bilen, spørger hovedmenuen, hvor man vil hen, mens den ude på vejen ændrer sig til ruten og trafiksituationen.

Navigering

At planlægge kørselsruten ved at indtaste adresse eller koordineringspunkt er lige som tidligere. Nyt er derimod tidligere nævnte Google Local Search, som er meget nem. Man kan også indtale adressen, hvilket fungerer helt ok.

En anden nyhed er, at ruteberegningen er rigtig hurtig. Selv om vi tastede Madrid i Spanien ind, tog det bare nogle sekunder at få analyseret titusindvis af alternative veje. Vi fik til og med at vide, at der var tre ulykker på vejen, og at disse og et par køer skulle forsinke os med 39 minutter.

Kortbillederne er fortsat gode, men ikke perfekte, og står stadig på vores ønskeliste over, hvad der kunne gøres endnu tydeligere og bedre. Derimod er den meget tydelig, når man kommer til vanskelige situationer og komplicerede kryds, afkørsler og nødvendige sporskift.

Et forstørret kort, pædagogiske pile og rigtige vejskilte gør, at man slipper for at køre forkert. Taleinstruktionerne er også gode og kan læse gadenavne op. Visningen af næste køreinstruktion, resterende tid og strækningen er tydelig og god. Vi kan også lide, hvordan HD Traffic vises i højresiden, således at man hurtigt kan se, ikke bare om der er sket noget på strækningen, men også hvor stor forsinkelsen vil blive.

Konklusion

Den nye gps er et skridt op fra tidligere modeller. De detaljer, vi tidligere har klaget til TomTom over, er nu udbedret. Monteringen er udmærket, og taleinstruktionerne er fuldt på højde med konkurrenterne. Den nye berøringsfølsomme skærm er udmærket, og apparatet føles virkelig hurtigt. Det store løft er imidlertid, at Live-tjenesten endelig fungerer i Skandinavien. HD Traffic giver fuld kontrol i trafikken og fører til hurtigere rejser og mindre frustrationer over køer.

LÆS OGSÅ: Test: Tre net-opkoblede gps'er

Tom Tom Go Live 1005

Pris:

  • 2.699 kr.

Plus:

  • Meget god trafikinformation
  • Opkoblede tjenester
  • God skærm og fæste

Minus:

  • Funktioner savnes i computersoftwaren

Nyhed: Stifinder på seks tommer

09-05-2012: TomTom lancerer gps til svagtseende - en navigator med en skærm på imponerende seks tommer. Læs artikel

Test af MobileNavigator 1, TomTom 1.0

20-10-2009: Nu findes der endelig professionel gps-navigation til iPhone fra kendte producenter. De koster fra 529 til 749 kr. Læs artikel

Test: Nye topmodeller på vej fra TomTom

04-09-2009: TomTom lancerer to nye topmodeller inden for gps-navigation. De nye enheder tilhører en serie, der har fået navnet GO X50. Læs artikel

Test: Tre navigationer til iPhone

13-07-2010: Det kan være fristende at købe et navigationsprogram til mobilen i stedet for et nyt apparat. Læs artikel

Test: Ny navigation til motorcyklister

28-04-2010: Motorcykelfolket får nu adgang til funktioner som IQ Routes og Avanceret Vognbaneskift med TomToms nye Urban Rider-navigation. Læs artikel

Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...